ایام فاطمیه دهه اول
نوشته شده توسط : هادی


اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک و العن اعدائهم اجمعین بعدد ما احاط به علمک اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل برحمتک یا ارحم الراحمین.

اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل الساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

       ابتدا عرض تسلیت داریم خدمت وجود مقدس امام زمان«علیه السلام»، آقا و مولایمان که صاحب عزای مادر بزرگوارشان حضرت زهرا«سلام الله علیها» هستند. انشاء الله به واسطه این عزاداریها و دعاها اذن ظهور آقا و مولایمان داده شود و به این مناسبت شادی دل مطهر امام زمان«علیه السلام» مهیا شود، صلوات.

       بنا داریم انشاء الله در این ایام فاطمیه که ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرا«سلام الله علیها» است بر دو محور صحبتهایی داشته باشیم. محور اول وجه تسمیه حضرت زهرا«سلام الله علیها» و محور دوم علت شهادت این بانوی هجده ساله. اما محور اول که وجه تسمیه حضرت است به این معنا است که علت نامگذاری ایشان به این اسمهای مبارکه چیست؟

      یونس بن ظبیان از حضرت صادق «علیه السلام» روایت می کند که فرمود: فاطمه«سلام الله علیها» در نزد خداوند دارای نه اسم است: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. بعد فرمود آیا تفسیر اسم فاطمه را می دانی؟ عرض کردم: بفرمائید ای آقای من. فرمود: یعنی از شر و بدی بریده شده و برکنار است. آنگاه فرمود: اگر امیرالمومنین با آن حضرت ازدواج نمی کرد تا روز قیامت کفو و همتایی بر روی زمین، از آدم گرفته تا دیگران برای او وجود نداشت.1

       عرب وقتی که بره یا بزغاله را از مادرش جدا می کند به او فاطمه، مفطومه یا فطیم می گوید. فاطمه از ریشه فطم و به معنای فصل است و فطام در کودک که به معنای از شیر گرفته شدن است، به همین معنا می باشد. کلمه فطم مخصوص از شیر گرفتن نیست هر چند بیشتر اوقات در آن مورد استعمال می شود، بلکه مطلق جدایی و بریده شدن از چیزی را فطم می گویند و معنای قطع و منع، به همان معنای جدا و فصل بر می گردد.




:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: